tisdag 8 april 2008

Särskolans läroplan...

Ja, inte skall man hålla sig lugn för länge. Allt verkar väldigt bra inför skolstarten förutom en sak. Rektorn vill att vi skall ansöka om särskolans läroplan för att han skall få mer pengar till sin verksamhet, det sa han rent ut.(Vilket han för övrigt inte får!)

Då jag själv jobbar i skolans värld vet jag att man får mer pengar om man får en integrerad särskoleelev.
Men till saken hör att vår son är väldigt duktig när det gäller mycket som man skall arbeta med i skolans värld. Han kan tex alla bokstäver, bokstavsljud, skriva och läsa korta ord m.m.Utöver det är hans vilja och förväntningar stora när det gäller skolstarten.
Jag är övertygad att med rätt inställning och pedagoger kommer detta gå bra utan särskild läroplan, åtminstone de första åren.

Man skall ju välja särskolans läroplan för att man tror att det kan hjälpa ens barn och för att det inte funkar med den vanliga Lpo -94.
Inte för att skolan skall få mer resurser. Skolan skall ju trots allt möta varje barn på deras nivå.
Detta kan man ju inte ta ställning till innan sonen ens har börjat??Eller vad tycker ni?Hur skulle ni gjort!

Säger bara en sak: Tacksam för kommentarer!

3 kommentarer:

Lena sa...

Hejsan

Heter Lena och har en dotter med Downs syndrom.
Linnéa ska börja skolan om ca 1 år och jag är inne på den vanliga skolan för henne.
En fråga till dig.
Kommer din son vara inskriven i särskolan men gå i den vanliga skolan?
Tänkte på det du skrev om att skolan vill att han ska läsa efter särskoleplanen, om man ska det måste han då inte vara inskriven i särskolan då?
Jag har super ångest över detta med vanlig skola och de stora klasserna eller om jag ska låta henne gå i en särskola och enligt mig då blir ännu mer annorlunda.
Det är så många tankar jag har inför skolan och vad som är bäst för henne.
Hon har också en tvillingsyster och jag vill at de ska gå i samma skola.
Dels för att ha varandra när men också att det blir lättare för mig och mannen att hämta och lämna barnen.
Ser att jag skrivit väldigt osammanhängande och hoppas att du kan läsa och förstå vad jag skrivit.
Har i alla fall läst allt du hr skrivit och du är en riktig Tigermamma!

Anonym sa...

Jag är här inne och läser ibland. Är pedagog och läste specialpedagogik under utbildningen och jag måste säga att jag tycker du har helt rätt! Det är klart att ni inte ska ansöka om att er son ska följa särskolans läroplan för att skolan ska få mer pengar. Helt vansinningt ju! Finns det ett behov att följa särskolans läroplan så är det givet att det ska vara så. Men ni har ju inte provat ännu, ge honom en chans att visa att han minsann också kan! Fungerar det inte så har man i alla fall provat.

Stort lycka till!
Kram Emma

Tigermamma och sorgfågel sa...

Lena: Vår son skall gå i vanliga skolan. Vi vill ännu så länge inte skriva in honom i särskolan så att han följer särskolans läroplan.
Rektorn vill att vi skall göra det för att skolan då får en x-tra peng.

Vi kommer att ta ett år i taget coh så småningom, om det behövs, kommer vi att skriva in honom i sär.
Mitt inlägg var nog lite halvflummigt vilket det kan bli när man skriver i lite affektkänslor.