fredag 1 februari 2008

"Jaga" rektorer, mitt nya kall.....

Att välja skola till ett funktionshindrat barn är inte det lättaste. I vårt fall kommer vi att behöva särskolebehörighet, iallafall så småningom.
Att kommunala skolor har denna behörighet är en självklarhet men det gäller inte för friskolor.

Nu när vi står här med facit i hand hade jag önskat att jag hade satt upp mitt älskade barn i kö på varenda skola i vår kommun. Då hade vi kunnat tacka nej när det väl är dags. Som det är nu kan vi sätta honom i vilken kommunal skola som helst, fast i gigantiska barngrupper. Ca 30 barn i grupperna och upp till 50 barn på fritids. Inte direkt ultimat för vår unge om man säger så, ja, inte för något barn om man frågar mig.

Sonen har kommit in på samma friskola som syrran men den pedagogiken är tyvärr inte så strukturerad plus att de saknar behörighet att bedriva särskoleundervisning.

Så just nu går all min energi åt att "jaga" rektorer på skolor som eventuellt kan vara något för sonen. Detta tar oerhört mycket tid och rektorer är ett väldigt upptaget folk.
Dagarna går och jag blir allt mer frustrerad..............

Hoppas på mirakel!

Inga kommentarer: